Party with the Czechs (and Slovaks)

2 mei 2017 - Jyväskylä, Finland

Vlak nadat mijn roadtrip vakantie met Bram voorbij was, was het al weer tijd om te feesten. Een week lang een aantal feesten en tripjes met een hoop Tsjechen, vandaar de titel van deze blog. Dit volkje heeft me namelijk behoorlijk vermaakt en verbaasd deze week.

Allereerst was er op 13 april een partybus evenement van ESN waar een stel Tsjechische vrienden van mij ook naar toe zouden gaan. Wat de naam van het evenement al zegt, het was feesten in de bus. Onderweg stopten we in een aantal kroegen in en om Jyväskylä. Hier heb ik mijn vrienden het spelletje Black Stories geïntroduceerd, niet echt een heel goed spelletje wanneer er hier en daar een druppeltje alcohol wordt gedronken. Zo wordt een simpele moord opeens heel complex.

Zondag ging het er een stuk rustiger aan toe qua alcoholische versnaperingen (al waren sommigen toch nog best enthousiast). Deze dag gingen we namelijk met een heel stel wandelen in een van Finlands nationale parken: Isojärvi. Ongeveer anderhalf uur rijden van Jyväskylä gingen we wandelen en barbecueën, want dat is wat echte Finnen doen. Wandelen en worst eten. Hyvä!

Voordat ik begin over Paasmaandag, een dag die voor mij nooit meer hetzelfde zal zijn, schrijf ik eerst nog even over de dag erna. Daar was namelijk weer een badgesmarkt waar ik een aantal nieuwe aanwinsten van heb die binnenkort tussen de foto's bewondert kunnen worden. Die avond was, weer met een hoop Tsjechen, een Mama Mia sing along. Met een stuk of 20 mensen keken we Mama Mia via een beamer waarbij iedereen meezong met de liedjes. Super gezellig, ook omdat daarna nog even Grease werd aangezet. Al heb ik me toch nogal verbaasd over het feit dat samen met slechts één ander meisje ik bijna alle liedjes kon mee blèren. Thanks voor de goede opvoeding paps en mams!

Oké nu dus paasmaandag. Een aantal heb ik het al verteld en zij weten dus wat er nu gaat komen, maar ik waarschuw mijn (licht)-feministische lezers alvast even van tevoren. Dit wordt enigszins schokkend. Ik citeer het bericht dat ik al eens eerder heb gestuurd naar een aantal mensen om mijn Paasmaandag te visualiseren.

Oké in de categorie landen met fucked up tradities presenteer ik u Tsjechië. Met Pasen maken ze van paastakken (zachte takken, gelukkig) speciale zweepjes en gaan ze langs alle vrouwen (OOK HUN FUCKING MOEDERS) in hun kring (familie, vrienden etc.) op paasmaandag in de ochtend. Ze halen de vrouwen uit huis en gooien water over hen heen om ze daarna met hun zelfgemaakte zweepjes te slaan. Het water en het zweepje zouden moeten zorgen voor gezondheid, beauty en jongheid voor het komende jaar voor de vrouw.  Het water zou de vrouw voorkomen van uitdrogen en het zweepje is gemaakt van flexibele, jonge takken dat deze eigenschappen over moet brengen naar de vrouw. Uiteindelijk wenst de man dus op een fucked up, totaal non-feministische manier een vrouw best wel wat liefs toe voor het komende jaar. Oftewel, ik voelde water op plekken waar ik geen water zou moeten voelen.

Mannen wees gewaarschuwd, doe dit thuis niet na. Andere, meer feministisch geaccepteerde, manieren om liefde te uiten worden een stuk meer geapprecieerd. Al moet ik toch wel even toegeven dat, toen ik eenmaal afwist van de traditie en de betekenis erachter, ik het ergens wel lief vond dat ze langskwamen. Zijn ze blijkbaar toch wel goeie vrienden die me een hoop liefs wensen.

Overigens heb ik het met mijn Tsjechische vrienden erover gehad dat ik over hun tradities zou gaan schrijven. Ze wilden mijn lezers toch wel graag laten weten dat de Tsjechen over het algemeen eigenlijk helemaal niet zo vrouwonvriendelijk zijn en dat ze de rest van het jaar een stuk netter zijn. Ik zal de woorden letterlijk overnemen zodat er geen misverstanden komen.

With the traditions .. i would like to also mention that in other times we really fancy our women, for example there is this really nice habit that guy should kiss a girl under a cherry-tree on 1st of May so she stays beautiful for the next year
It's kinda like a Czech valentines, but better of course cause it's not so commercial

Het blijft een interessant volkje die Tsjechen, maar ze zijn zeker lief voor hun vrouwen, in ieder geval in hun motivaties.

Side note: waar ik praat over Tsjechen zijn er eigenlijk ook Slovaakse mensen bij betrokken. Ze lijken als 1 volkje omdat ze gewoon kunnen communiceren in hun eigen taal met elkaar. Maar het feit dat ze er ook waren, mag zeker genoemd worden!

1. Oma:
    3 mei 2017
    T.ja zo kent elk land zijn gewoontes. Maar wel leuk om ze te leren kennen. Weet je dat ook weer en wij ook.
    Liefs en kus je omaatje. Lofjoe!!