Terug in Finland

22 maart 2017 - Jyväskylä, Finland

Terug in Finland was opeens de sneeuw vrijwel gehalveerd. Blijkbaar is er een stoep naast de weg en is het dus niet een geheel. Misschien kwam het hierdoor dat ik weer een beetje dacht aan Nederland en jawel... Fietsen!

Inmiddels cross ik Jyväskylä door op mijn nieuwe stalen rossie. Wat was het stiekem geweldig om weer lekker Nederlands op de fiets te zitten. De hele weg naar huis vanaf de fietsenverkoper heb ik als een of andere debiel glimlachend op mijn fiets gezeten. Wat ergens wel wonderbaarlijk was gezien het feit dat ik eerder die (donder)dag nog een tentamen had.

Het tentamen ging naar mijn idee behoorlijk lekker tot het moment dat ik het ingeleverd had. Ik had net mijn spullen gepakt en toen zag ik de docent al moeilijk kijken naar mijn tentamen klaar staan met een pen boven het papier. Laten we hopen dat haar gezicht kwam door mijn handschrift (wat overigens ook echt vreselijk was) en niet door de inhoud. Achja, we zullen het resultaat wel zien binnenkort.

Hoe dan ook was het die avond tijd voor een alcoholische versnapering tijdens een Irish pub crawl vanwege St. Patricks day. Daar ging mijn stufi... Al heb ik wel een gedeelte terug gewonnen bij de muziek bingo in een van de cafés. Ik mag nog een keertje terug om voor 10 euro verder te gaan.

Vanaf afgelopen maandag was mijn week echt behoorlijk vol met evenementen. Maandag was er gratis typisch Fins eten vlakbij mijn appartement waar Finnen en exchange students bij elkaar kwamen om te genieten van een gerechtje wat eruit zag als onverwerkt omhooggewerkt eten, maar wat qua smaak een stuk meer leek op macaroni met bruine suiker met een zoet sausje. Was wel lekker dus.

Gisteren was er een ander evenement van de lokale entrepreneurship vereniging. Zij hadden een spreker uitgenodigd die voor inspiratie moest zorgen en dat is hem behoorlijk goed gelukt. De spreker was tot 2010 een van de beste freestyle skiërs in de wereld, maar na een vreselijk ongeluk kon hij vrijwel niets meer. Hij heeft keihard gewerkt en gevochten en hij heeft nu een eigen merk waarmee hij onder andere de prijs van gelukkigste Fin van het jaar had gewonnen. Hij liet zien dat je ondanks een hoop zure citroenen in je richting geworpen, je nog steeds iets wat lijkt op limonade kunt maken (credits van de quote naar de serie This is us, echt een aanrader overigens). Ohja en er was gratis pizza, altijd mooi meegenomen :)

1. Oma:
    23 maart 2017
    Hoi Liefie. Fijn dat jullie het gezellig hebben gehad in Zweden. Het lijkt wel of je een wereldreis moest maken om bij Bram te komen maar het is gelukt. Ja, zo zie je maar weer hoe verschillend de landen zijn.
    Dus je kunt nu fietsen? Mooi man een echte Hollander dus.
    Ik schrok wel hoor van die 5 toen mam dat vertelde, gelukkig zijn dat (voor ons) vreemde cijfers. EEN 10 GEFELICITEERD!
    Liefie geniet maar van alles en nog bedankt van je mooie verhaal. Lofjoe en liefs je omaatje.xxxx