Roadtrip: Finnish Lapland style

2 mei 2017 - Jyväskylä, Finland

Dag 1: Vaasa.

Dit was een reisdag, Bram en ik zouden elkaar pas zien rond middernacht. Ik ging met de bus vanuit Jyväskylä op richting het Westen naar Vaasa en Bram ging met de Ferry vanuit Umeå, Zweden. We verbleven de hele week in verschillende appartementen via airbnb. Het eerste plekje was in het stadscentrum en naar mijn idee ingericht speciaal voor Airbnb. Alsof je een hotelkamer binnenkwam, maar dan een stuk huiselijker. Toen ik alle boodschappen binnen had, lekker met een kop thee op de bank voor de Finse buis besefte ik het me: Ik heb vakantie.

Dag 2: Vaasa - Oulu

Bram kwam rond middernacht aan in Vaasa en vanwege de lange reis duurde het niet lang voor we gingen slapen. Om 12 uur 's middags konden we de auto ophalen van de autohuurder. Bram, de man dat ie is, had de auto uitgezocht. Zijn commentaar was: 'Ik heb deze gekozen omdat hij mooier is dan de goedkoopste van 2 euro duurder.'. Mannen en auto's, het blijft een fascinerend fenomeen.

Samen de auto in en op naar het eerste punt van onze roadtrip: Oulu. Onderweg zijn we nog gestopt in een klein plekje en daar hebben we wat gewandeld. Uiteindelijk kwamen we rond 6 uur 's avonds aan. De airbnb die we hier hadden was echt een appartementje waar daadwerkelijk geleefd wordt door de verhuurders. Het was een nogal hipster-ingericht plekje met onder andere een hoop Lp’s waarvan we er uiteraard een hebben afgespeeld. Nadat we een beetje waren gesetteld, gingen we opzoek naar twee levensbehoeften: eten en internet. Onderweg gingen we langs de universiteit, een behoorlijk kleurrijk gebouw die helaas al dicht was toen we daar aan kwamen. Omdat we best wel trek hadden van de reis, hebben we niet veel meer van de stad kunnen zien en zijn we in het appartementje wat gaan eten en daarna gaan slapen. Morgen stond er weer een autoritje op de planning

Dag 3: Oulu - Rovaniemi

Vroeg op om met de auto richting de hoofdstad van het Finse Lapland te gaan: Rovaniemi. Onderweg konden we het landschap langzaam zien veranderen naar een stuk meer winterachtig. De tussenstop was een schattig houten cottage met op de achtergrond een prachtige witte sneeuwvlakte, zeker geen straf om hier even te lunchen.

Met nog een uurtje te gaan, was Rovaniemi in zicht. Helaas had mijn telefoon het een beetje begeven en dus hadden we niet echt meer navigatie. Roadtrippen old school style. Gelukkig was het niet ver meer en stond de stad goed aangegeven. Eenmaal daar zochten we een cafeetje op met wifi om even wat te rusten en om het adres van onze volgende airbnb op te zoeken. Ook gingen we uitzoeken waar we een huskyritje konden gaan doen de volgende dag. Deze hadden we gevonden en we gingen opzoek naar ons derde appartementje. Dit bleek een knus plekje te zijn met een super gastvriendelijke host. Ze had allerlei toeristische dingetjes in haar huisje zoals foldertjes en een kaart van de stad. Ook had ze allerlei berichtjes die ze had gekregen van vorige airbnb'ers op een muur geplakt.

In de stad gingen we vervolgens wat eten en drinken bij een modern tentje. We hadden eerst Finse tapas en daarna een hartige wafel als diner, wat we afsloten met een heerlijke cocktail. Met onze buikjes vol vertrokken we richting een plek waar we niet veel last zouden hebben van lichtvervuiling. We moesten door ijzige straten, maar uiteindelijk kwamen we aan de rand van de rivier met een prachtig uitzicht op de horizon. Hier hebben we het Noorderlicht (vaagjes) gezien, maar het mooiste vond ik eigenlijk de lucht zelf. Het zonlicht dat op en door de wolken scheen gaf een prachtig beeld van de lucht, minstens zo mooi als het Noorderlicht vind ik zelf.

Dag 4: Rovaniemi -  Paltamo

Het ochtendprogramma bestond uit de huskytocht, een paar uur van mijn leven wat ik nooit meer zal vergeten. Zelf sturen bleek nog een stuk lastiger dan gedacht met allerlei bochten waar we langs moesten, maar het was allemaal echt prachtig. We reden door het bos en over een vlakte waarvan ik denk dat het eigenlijk een meer is. Na ongeveer 2 uur kwamen we weer terug, mochten we wat knuffelen met de honden (errrug leuk) en konden we wat opwarmen met warme limonade in de cottage.

Toen we weer terug waren in de stad gingen we een stukje rijden richting Santa Claus village, want zoals iedereen weet, de kerstman woont in Lapland. Het Finse Lapland welteverstaan. Omdat we redelijk buiten het hoofdseizoen op vakantie waren, konden we vrijwel gelijk en best nog lang bij de Kerstman op bezoek gaan. Tot mijn grote verbazing kon de beste man nog een goed woordje Nederlands met ons praten. En Bram, ook al was de kerstman net ietsje meer benieuwd naar mijn studiepraktijken, ik weet zeker dat hij ook heel trots op jou is!

Het was rond een uur of drie en we vertrokken langzaamaan richting Paltamo. We reden op weggetjes waar eigenlijk niemand anders kwam, maar wat blijkbaar wel de hoofdweg was. Bram genoot dus aardig van het gaspedaal en we waren zeker een half uur eerder aangekomen dan verwacht. Geen zorgen lezende ouders, Bram heeft erg netjes gereden!

Het laatste airbnb appartementje was een beetje afgelegen en daarom konden we het ook niet meteen vinden. De host was een Rus die een ander Russisch stel (die geen Engels praatten) ons ontvangen voor de sleuteloverdracht. Na een hoop handen en voeten gebaren en vragen aan de host konden we eindelijk een etensplekje vinden, erg noodzakelijk voor onze inmiddels hangry toestand. Die avond gingen vrijwel gelijk na het eten het bed in om lekker uit te rusten van het vele reizen en de lange dag.

Dag 5 - Paltamo - Jyväskylä

We besloten deze dag lekker uit te slapen omdat er in het dorpje toch niet zoveel te doen was. Zo kon Bram uitgerust aan onze laatste rit samen van de vakantie beginnen, op richting Jyväskylä. De avond toen we hier waren aangekomen was het eigenlijk alleen wat eten en verder lekker uitrusten. We (vooral Bram van het rijden) waren knap moe en besloten lekker op bed te zitten met Netflix aan. Heerlijk relaxt.

Dag 6 - Jyväskylä

Ik had Bram nogal blij gemaakt met de skipiste in mijn achtertuin, dus uiteraard stond skiën vandaag op de planning. Na lekker te hebben uitgeslapen en nog een paar uurtje netflixen, gingen we tijdens het happy hour op de piste. Het was al laat in het seizoen dus de piste was niet geweldig meer, bovendien sneeuwde het ook nog eens dus het skiën ging moeizaam. Ook had ik besloten dat een bepaalde niet-skipiste wel een skipiste was, dus dat ging niet helemaal soepel. Gelukkig was daar mijn reddende brengel en samen zijn we weer teruggeskied. Ondanks een misroute was het wel echt leuk en naar mijn idee was het een mooie manier om onze reis af te sluiten. De volgende dag ging Bram namelijk alweer rijden richting Vaasa om de auto terug te brengen en terug te reizen naar Umeå. Ik heb bijzonder veel genoten van deze trip. We hebben onder andere landschappen zien veranderen, we hebben een huskytour gedaan, maar bovenal heb ik het meest genoten dat we het allemaal samen mochten doen. Al met al een tripje om nooit te vergeten!

Ps. Morgen komen waarschijnlijk de foto's!

1. Oma:
    3 mei 2017
    Wat een mooi reisverslag en wat hebben jullie genoten. Zoveel gezien en zoveel meegemaakt. Geweldig. Je boft maar met zo.n brengel. Ik ben weer zeer benieuwd naar de volgende verhalen, zo kunnen wij met z.n allen met jullie mee genieten.
    Liefs en kus je omaatje. Lofjoe!!